الأحد، 13 يوليو 2008

الصديق الحقيقى؟؟؟!!!!؟؟؟

ص: الصدق...

د : الدم الواحد...


ي : يد واحدة...


ق : قلب واحد ...

فمن هو الصديق الحقيقي وهل يوجد صديق في هذا الزمان ؟..

الصديق الحقيقي : هو الصديق الذي تكون معه , كما تكون وحدك ..أي هو الإنسان الذي تعتبره بمثابة النفس .


الصديق الحقيقي : هو الذي يقبل عذرك و يسامحك إذا أخطأت و يسد مسدك في غيابك .


الصديق الحقيقي : هو الذي يظن بك الظن الحسن و إذا أخطأت بحقه يلتمس العذر ويقول في نفسه لعله لم يقصد .


الصديق الحقيقي : هو الذي يرعاك في مالك و أهلك و ولدك و عرضك .


الصديق الحقيقي : هو الذي يكون معك في السراء و الضراء و في الفرح و الحزن و في السعةِ و الضيق و في الغنى و الفقر .


الصديق الحقيقي : هو الذي يؤثرك على نفسه و يتمنى لك الخير دائما .


الصديق الحقيقي : هو الذي ينصحك إذا رأى عيبك و يشجعك إذا رأى منك الخيرويعينك على العمل الصالح .


الصديق الحقيقي : هو الذي يوسع لك في المجلس و يسبقك بالسلام إذا لقاك و يسعى في حاجتك إذا احتجت أليه .


الصديق الحقيقي : هو الذي يدعي لك بظهر الغيب دون أن تطلب منه ذلك .


الصديق الحقيقي : هو الذي يحبك بالله و في الله دون مصلحة مادية أو معنوية .


الصديق الحقيقي : هو الذي يفيدك بعمله و صلاحه و أدبه و أخلاقه .


الصديق الحقيقي : هو الذي يرفع شأنك بين الناس و تفتخر بصداقته و لا تخجل من مصاحبته و السير معه .


الصديق الحقيقي : هو الذي يفرح إذا احتجت أليه و يسرع لخدمتك دون مقابل .


الصديق الحقيقي : هو الذي يتمنى لك ما يتمنى لنفسه .


تغير مفهوم هذه الكلمة في زماننا و أصبحت هناك صداقة واحدة تسمى صداقة المصالح لا تتخيل كل الناس ملائكة ... فتنهار أحلامك ... ولا تجعل ثقتك بالناس عمياء ... لأنك ستبكي ذات يوم على ثقتك بهم

هناك 25 تعليقًا:

Ghada , Rofayda يقول...

كلمات رائعه ...كالعاده موضوعات متميزه...

بس احسن حاجه اني انا اول تعليق..

تحياااااااتي

دمتِ متميزه

غير معرف يقول...

اية الموضوع الجامد دة بس ما شاء
الله انتى دايما مواضيعك مميزة
بس اية رأيك فية مش انا صديقة مية
مية بزمتك دا كفاية ان انا مستحملاكى
دا انا كدة بطلة المفروض يعملولى تمثال
هههههههههههههههههههه

طبعا عرفتينى من طريقة كلامى
ههههههه نودى(روح الاسلام)

sara draz يقول...

جزاكى الله خيرا على التعلييق الذييييذ ده يا نودى يا قمر
ويا ريت مش تحرمينا من مشاركاتك

و على فكرة انا اللى المفروض يعملولى تمثال عشان مستحملة الشلة كلها

وتحياتى اليكى
وتسلمين

sara draz يقول...

اختى غادة و روفيدة
جزاكم الله خيرا على مروركم

وميرسى على المجاملات الجميلة دى

وتحياتى اليكى
وتسلمين

Abdallah Hosni يقول...

هههههههههه

ايه ده الشة اللى مخنوقة من بعضها دى

روح الاسلام...ريحانة الاسلام...اصدقاء مخنوقين من بعض هههه

امهم

موضوع راائع كالعادة
الصديق الحقيقي : هو الذي يتمنى لك ما يتمنى لنفسه

ماعدتش في الكلام ده....دول اصدقاء زمان

ربنا يستر

sara draz يقول...

اخى عبد الله حسنى

جزاك الله خيرا على هذا التعليق

وعلى فكرة احنا الحمد لله شلة جامدة

ربنا يجمعنا فى الجنة يا رب

وشكرا على مرورك

وتحياتى اليك
وتسلم

غير معرف يقول...

حبيبتى ريحانتى صدق كلامك عن الصديق الحقيقى ولكن كما قال رسولنا الكريم ص الخير فى وفى امتى الي يوم الدين اكيد فى ناس كويسين يصلحوا يكونوا اصدقاءفابحثى وستجديها الصديقة المسلمة المخلصة وووووووووووووتحياتى مممممممممممممممممممممممملك روحى

""""" يقول...

ريحانه الاسلام

كلامك جمييييييييييل
بس للاسف ودى حقيقه صعب يسعدك الحظ بصديق حقيقى من دول

انا منكرش ان فى حياتى ناس بحس معاها بمعنى الصداقه الحقيقى

بس كمان هم مش كتير
ومن وقت للتانى بتصدمنى تصرفات معينه غير متوقعه

بس انا فعلا بلتمس العذر للناس
لانى شخصيا اوقات كتير بتصدمنى نفسى اساسا :)

على فكره
صورة البنت اللى كنتى حاطاها صوره شخصيه بالابيض واسود كانت جميله اوى اوى ونظرتها فيها براءه تجنن

sara draz يقول...

ملك روحى
انتى فعلا ملك روحى
جزاكى الله خيرا على تعليقك المتميز
واكييد فى اصحاب كويسين
بس للاسف مش كتييير
ولازم نتعب وندور كويس عشان نلاقيهم

وتحياتى اليكى
وتسلمين

sara draz يقول...

اختى امل
الاصدقاء كنز كبييير
ولو لقينا منهم تصرفات مش عجبتنا
لازم نسامح عشان نحافظ على الصداقة
وده طبعا اذا كنتى متأكدة من حبهم ليكى
وكمان زى ما انتى قولتى لازم نلتمس ليهم العذر بس مش فى كل حاجة

وجزاكى الله خيرا على تعلييقك الاكثر من رائع

وعلا فكرة انا هاحاول اعمل البوست اللى جاى صور اطفال
ان شاء الله

وتحياتى اليكى
وتسلمين

عايز أتعلم يقول...

ماشاء الله عليك

كلمات جميلة بجد .. عن معاني الصداقة
ومعك الحق في كل ماتقولين عن الصديق

واضيف على ماقلت :
خير الاصحاب من اذا ذكرت الله اعانك واذا نسيت ذكرك.

وجزيتي خيرا
رائعة مدونتك ..ودمتي بخير

sara draz يقول...

اخى عايز اتعلم
لقد صدقت بذكرك هذه العبارة
خير الاصحاب من اذا ذكرت الله اعانك واذا نسيت ذكرك
وشكرا على مرورك وتعليقك
اللى نورلى المدونة

وتحياتى اليك
وتسلم

بذرة امل يقول...

ما شاء الله ياريحانة
كلماتك جميلة صدقينى من الصعوبة فعلا انك تلاقى كل هذه الصفات فى شخص واحد
عشان كدة لما تلاقى عدد منها لازم ما تتنازليش عن هذه الصداقة مهما كانت الظروف

sara draz يقول...

اختى بذرة امل
جزاكى الله خيرا
فعلا عندك الحق لازم نتمسك بيهم
ومش نفرط فيهم ابدا
بس بردو صعب انك تلاقيهم

وتحياتى اليكى
وتسلمين

لؤلؤة الاسلام يقول...

ايه الموضوعات الجامدة ديه بس يا عم و المفروض انا اللى ادخل الجنة بسبب صحبتكم و ازاى انا مستحملاكه و ربنا يوفقك

فجر الاسلام يقول...

انا صديقتكم وياريت تخمنوا من انا

على العموم شكرا على الموضوع الرائع

sara draz يقول...

اكييد انتى حد من الشلة
اصلك فجر الاسلام
واحنا:ريحانة الاسلام ولؤلؤة الاسلام
ممكن تكونى رنيو او نونو او ممكن سمية او يمنى
على العموم مش هنختلف
المهم انك نورتى مدونتى خالص

وتحياتى اليكى
وتسلمين

sara draz يقول...

جزاك الله خيرا على تعليقك يا خوخة

وشكلنا كده هندخل فى منافسات مع بعض

وتحياتى اليكى
وتسلمين

روح الاسلام يقول...

لأ يا ريحانة هية مش نونو لأن نونو انا روح الاسلام مش فجر الاسلام انا شاكة انها رنيو لأنها مش سمية وخديجة ماقالتلناش ان يمنى عملت مدونة تبقى اكيد رنيو....وبالنسبة بقة للمنافسات احنا شكلنا كدة هاندخل فيها فعلا

انى احبكم فى الله يقول...

بجد الصداقه دى كلمه كبيره اوى بس ياريت الصديق يكون صديق بجد مش اى كلام يعنى انا من رايى ان لو واحد صاحب واحد لازم يدنوا معاه لانوه اختاره معاه من الاولعلشان كده لازم مش يبعد عن صديقه ابدا الا لسبب مقنع
وشكرا على طرحك على الموضوع

انى احبكم فى الله يقول...

على فكرة يا جماعه انا فجر الاسلام

اذيكم يا شله يا بايظه

انا حبيتكم تخمنوا على العموم انا غيرت المدونه انا بقيت انى احبكمن فى الله

sara draz يقول...

اختى روح الاسلام
جزاكى الله خيرا على مرورك
واكييد احنا هندخل مع بعض فى منافسات كتيير

وتحياتى اليكى
وتسلمين

sara draz يقول...

اختى انى احبكم فى الله
جزاكى الله خيرا على تعليقك
وانا معاكى فى كل اللى قولتيه الصراحة
وياريت تدنك تعلقى على مواضيعى يا قمر

وتحياتى اليكى
وتسلمين

امل الاسلام يقول...

هو عد فى حاجه اسمها صداقه حقيقيه ماظنوش الا فى واحد فى الميه وتقبلى مرورى

sara draz يقول...

اختى فى الله عاشقة الحرية جزاكى الله خيرا على المرور والتعليق
واتمنى ان اجد احدا
وتحياتى اليكى
وتسلمين